Lesgeven is topsport

Lesgeven voelt op sommige dagen als topsport; grote klassen, complex gedrag, extra taken, contact met ouders... Wanneer de werkdruk oploopt, of de balans tussen werk en privé ontregelt is, kan extra support en steun soms nodig zijn. Het zijn juist de gedreven, harde werkers die meer risico lopen om burn out te raken. Ze geven zichzelf vaak niet de waardering en zorg die ze wel aan de ander geven. Maar wie helpt de leerkracht of de docent? Dankzij 20 jaar ervaring als Coach in het onderwijs, herken ik waar leerkrachten en docenten mee te maken kunnen hebben. Wanneer je langdurig te veel van jezelf vraagt kan dit leiden tot motivatieproblemen, stress- en burn out klachten en uiteindelijk tot ziekteverzuim.

Herken je de volgende signalen?

• Ontspannen gaat steeds moeilijker, je laadt niet meer voldoende op na een weekend,

• Je hebt een korter lontje en bent sneller emotioneel,

• Je blijft steeds op scherp staan en hebt de neiging om maar door te blijven gaan,

• Je hebt minder zin in dingen die je normaal leuk vindt,

• Je slaapt slechter, hebt minder weerstand en bent vaker ziek.

Voorkom dat je burn out raakt

Als je voortdurend te veel van jezelf vraagt, raakt het (gezonde) stresshormoon adrenaline uitgeput en zal je lichaam cortisol aan gaan maken. Cortisol houdt je in de overlevingsmodus als je langdurig veel moet presteren. Het heeft dus een nuttige functie. Behalve wanneer je constant aan deze bovengrens zit, dan volgen er geen periodes meer van herstel waardoor stress chronisch kan worden. Cortisol heeft voorrang op alle andere functies, zoals bouwstoffen en je immuunsysteem, waardoor je uiteindelijk uitgeput raakt. Pas dan merk je dat je accu leeg is, de rek is eruit. Om de weg dan nog terug te vinden naar herstel is een lange weg...

Tenzij je de signalen op tijd herkent en zorgt voor verandering. Op tijd hulp inschakelen is daarom van groot belang om langdurig ziekteverzuim te voorkomen.

Waarmee kan ik je helpen?

• Coaching rondom Gedrag en Groepsdynamiek in de klas.

• Leren omgaan met werk gerelateerde stressklachten; werkdruk, grenzen stellen en effectief werken.

• Persoonlijke thema's zoals rouw, verlies, scheiding, angst, depressieve klachten.

• Aandacht voor gezonde leefstijl; voeding en beweging.

• Bemiddeling/adviesgesprek tussen werknemer en werkgever.

Jouw vuur weer aanwakkeren

Wanneer je jouw (stress)signalen gaat herkennen is het nog best lastig om dingen te veranderen, juist wanneer je steeds "aan" blijft staan. Achteraf zeggen de meesten dat de signalen van stress er wel waren maar dat ze er niet op reageerden, gewoon omdat het nou eenmaal bij het werk hoort. Vaak zijn het (oude) belemmerende patronen waardoor je het contact met jezelf en je grenzen kunt verliezen. Om het beste te zien in je leerlingen, dien je het beste te zien in jezelf, zodat je weer gaat werken vanuit je hart. Met aandacht voor jou "de persoon achter de professional" help ik stappen te zetten richting verandering en herstel. Ik kan je helpen het vuur weer aan te wakkeren waarom je er ook al weer koos voor dit werk. Kijk bij tarieven voor mijn aanbod en informeer naar de mogelijkheden bij de werkgever of de bedrijfsarts.